Onderzoek: hotels & contentmarketing
Heb jij je weleens afgevraagd of de Nederlandse hotelbranche al inzet op contentmarketing? ensanne wel. Afgelopen jaar hebben wij een onderzoek verricht naar het gebruik van contentmarketing door Nederlandse sterrenhotels. In deze blog vind je een infographic en de meest interessante resultaten.
Hotels laten contentmarketing nog links liggen
In onderstaande infographic nemen we je mee naar de belangrijkste indicatieve onderzoeksresultaten. De ene helft van de ondervraagde hotels zegt wel contentmarketing te gebruiken, terwijl de andere helft dit nog helemaal niet doet. Veel hoteliers geven aan een gebrek aan tijd te hebben en komen daardoor niet toe aan deze marketingtechniek. Met name de kleinere 1-, 2- en 3-sterrenhotels hebben niet genoeg mankracht en middelen om contentmarketing op te pakken. De 4-en 5-sterrenhotels hebben vaak meer middelen en ruimte voor medewerkers die zich volledig op de (content)marketing kunnen richten en daarbij ook een contentstrategie kunnen schrijven. Hierdoor kiezen veel hoteliers content en mediakanalen op gevoel. In kleinere sterrenhotels die geen marketeer hebben, wordt de (content)marketing gedaan door eigenaren en receptionistes. Daardoor ligt bij kleinere hotels de focus niet volledig op contentmarketing en is het voor velen door tijdnood niet mogelijk een contentstrategie te ontwikkelen waarmee zij waardevolle en relevante content voor hun publiek te creëren.
Opvallend: responsive websites
Het valt op dat 95% van de hotels zegt, dat zij een responsive website en content hebben. Dat betekent dat de meeste hotels de afgelopen drie jaar hun website responsive hebben gemaakt. Doelen van Nederlandse hotels zijn vooral naamsbekendheid en bereik genereren. Daaruit valt te verklaren dat de doelgroep zich nog vooral focust op de traditionele aspecten van marketing. Contentmarketing biedt zoveel meer dan bereik en naamsbekendheid, de hotels kunnen hun content verbeteren door zich te focussen op doelen als loyaliteit, feedback van klanten en het creëren van een community. Hierdoor zal meer binding met het publiek ontstaan.
Hoe wordt content ingezet?
Om de huidige marketingdoelen te bereiken gebruiken de hotels vooral foto’s, nieuwsbrieven, video’s en brochures. Ook worden vaak menukaarten of arrangementen gedeeld door hotels met restaurant. Het delen van foto’s van het hotel is volgens de deelnemende hoteliers de meest effectieve manier van content. Uit het onderzoek is gebleken dat Facebook het belangrijkste social mediakanaal is voor Nederlandse sterrenhotels. 89% van de hotels geeft aan Facebook voor de distributie van hun content te gebruiken.
Het inzetten van contentmarketing kan volgens ons voor een groot aantal hotels veel efficiënter. Hotels zien vooral een combinatie van het gebrek aan tijd, kennis, input voor content en budget als een drempel om met contentmarketing te starten of verder te gaan. De interesse voor content is wel groeiende. 57% van de ondervraagde hoteliers zegt in 2017 meer tijd en budget te willen besteden aan contentmarketing.
Wil jij een blik op social media?
Download dan onze speciaal ontwikkelde factsheet. Speciaal voor de leisure- en hospitalitybrache hebben we bij ensanne een factsheet samengesteld die kan helpen bij het delen van content op social media. Schrijf je in en download de factsheet!
Moeite het goede publiek voor jouw organisatie aan te spreken? Wil je meer informatie over het onderzoek? Neem dan contact met ons op of laat een reactie achter!
Disclaimer: onderzoeksresultaten vertegenwoordigen niet de gehele met ster geclassificeerde Nederlandse hotelbranche. Het onderzoek geeft slechts een indicatie op basis van de verworven onderzoeksresultaten van ensanne.