05jan

Frisse start! 8 x marketingtrends om op te focussen in 2022

Een nieuwe dag, nieuwe kansen. Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Ik wens je veel inspiratie en nog 360 fijne dagen in 2022! Het is nu de tijd om vooruit te blikken. ‘Waar liggen kansen? Hoe gaan we het dit jaar doen? Hoe gaan we de ambities waar maken?’. Graag geef ik je nog wat frisse inzichten met deze blog over de marketingtrends die ik zie voor dit jaar.

Focus waar je zelf invloed op hebt

Herinner je het nog, 4 oktober 2021, Facebook, Instagram & WhatsApp waren bijna een hele dag offline. Een grote technische storing was de oorzaak. Een maand later lagen door een hack bij een advertentiepartner wekenlang mijn campagnes stil voor Zoutbloed. Gevolg? Je bent out of control. De uitval van je belangrijkste traffickanaal zorgt voor een grote afhankelijkheid. Door deze twee incidenten vlak achter elkaar adviseer ik voor 2022 om nog meer te richten op je eigen kanalen (bijv. website en nieuwsbrief) of om je marketing zo te verspreiden dat de schade bij uitval minder groots is. Zet dus niet 100 % in op slechts één kanaal.

Focus op merkintegriteit: eerlijk, authentiek en menselijk

Trouw kopte vlak voor kerst met een citaat van de oud-Unilevertopman: ‘Veel bedrijven zijn zielloze geldmachines’. Er vielen al meer bedrijven door de mand omdat ze A beloven en B doen. En de consument gaat hier steeds meer op letten door het wereldwijde web af te struinen! Ben je echt zo duurzaam, ben je echt vegan, proefdiervrij, inclusief als je belooft? Maak je waar wat je op sociaal, politiek en vooral ecologisch vlak belooft. In het Engels heet deze term van merkintegriteit ‘Honest Marketing’. Dit geef je niet alleen invulling op je eigen media bijv. door een artikel ‘hoe duurzaam zijn we’, maar ook vooral door reviews van klanten en in de pers.

Merkintegriteit heeft ook te maken met een authentiek en menselijk verhaal. Consumenten gunnen nu eenmaal hun centjes het liefste aan echte mensen. Uiteraard kun je hier ook op inspelen. Nu in de tijd van de lockdowns is de oproep om het lokale mkb te steunen. In Aalsmeer en Wateringen kregen die letterlijk een gezicht bij de social media campagnes. Juist die menselijkheid zet de boodschap ‘Support your locals’ kracht bij. Kies bijvoorbeeld voor portretten/interviews van collega’s op je social media en zorg voor een goede over ons pagina.

Tip: Reviewtool Trustpilot organiseert op woensdag 19 januari as een webinar over dit thema!

Focus op de earned growth rate

Al 20 jaar staat de NPS (Net Promotor Score) in menig management dashboard centraal. De NPS vertelt in hoeverre je als klant het bedrijf zult aanbevelen bij vrienden of familie. De Amerikaanse Business strateeg Fred Reichheld pleitte onlangs voor een vernieuwde score. Namelijk de Earned Growth Rate. Deze maakt de waarde van een terugkerende bezoekers en de referenties die hij/zij gegeven heeft. Loyaliteit en klantenservice komen hiermee in een heel ander perspectief te staan. En dat is waar bedrijven zich anno 2022 nog mee kunnen onderscheiden! Lees hier een interessant artikel van de Havard Business.

Focus op waardevolle promotors met papier

Door de 3e lockdown op rij is de afstand tussen collega’s en klanten letterlijk groter dan ooit. Nieuwe medewerkers zijn er door de arbeidsmarktkrapte ook moeilijk te vinden. Nieuwe leads even goed. Wellicht moet je een bedrijfsuitje of beurs voor de derde keer al verplaatsen? Spreek je jouw klanten of collega’s alleen nog maar digitaal? Het is daarom zeker de tijd om iets bijzonder te maken wat je met de post toestuurt. Juist door de fysieke brievenbus krijg je veel meer attentiewaarde bij de mensen op afstand. Denk aan een (mini)magazine, krant of boekje. Iets wat op de keukentafel blijft liggen en de aandacht trekt binnen het gezin, innercircle of de trouwste vrienden. Ze zijn echt waardevolle promotors maar help hen te faciliteren.

ensanne maakte afgelopen jaar twee magazines voor PUUR Exloo. Naast de gasten van het resort gaat het magazine ook naar eigenaren van de villa’s op het resort.

Focus op influencers die goede content maken

Influencers zijn er in alle soorten en maken.  Inmiddels zijn er bijna 1 miljoen influencers geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Dat wil zeggen 1 miljoen potentiele contentmakers staan te trappelen om voor jouw bedrijf of merk aan de slag te gaan. Maar ga jij voor de vlogger, de blogger, instagrammer, podcaster of Tiktokker?

Als je nog geen plannen hebt om te werken met influencers in 2022 moet je daar toch zeker eens over na denken. Focus daarbij vooral op de goede contentmakers die echt op locatie langs komen en dus niet vanaf hun zolderkamer een persbericht betaald online zetten. Van alle samenwerkingen die ik het afgelopen jaar had, behaalden de meets op locatie het beste bereiksresultaat. Soms wel een verzesvoudiging. Dit pleit alweer voor de echtheid.

Wist je trouwens dat voor het grootse deel van influencers geld of beroemdheid niet eens de drijfveer voor hun werk is. Kinderen die dromen van een ‘creator’ baan geven in 24% van de gevallen aan dat ze dit zouden doen vanuit creativiteitsoogpunt en zelfexpressie (bron Woodburry).

ensanne organiseerde afgelopen jaar 2 Instameets.

Focus op audio: the rise of the podcast

Vorig voorjaar was ‘Clubhouse’ ineens een hype. In de donkere avondklokuren werd menig live gesprek over allerhande thema’s gevoerd in een online kroeg. Het koffieapparaatpraatje of zelf debat werd gevoerd. Door het ontbreken van de Android-app, terugluister optie, securityissues en uiteindelijk heropening van de kroegen stierf het een stille dood. De podcast maakte afgelopen jaar daarentegen een opmars. Ongeveer 6,4 miljoen Nederlanders luisteren regelmatig podcasts (cijfers december 2021). Waar het audiomedium vooral nog in journalistieke context gebruikt werd, adopteren ook allerlei merken nu het medium. Van reismerken Landal en ANWB die ieder een eigen podcast lanceerden, tot functionele podcast tegen inbraak door verzekeraar Aegon.

Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij het maken van een podcast? Lees dan deze blog!

ensanne maakte afgelopen jaar de Amare podcast over inclusiviteit in het theater.

Focus op jongeren? Mis de TikTok-boot niet!

Dat TikTok het afgelopen jaar zo groot is geworden, had bijna niemand (ook ik niet) verwacht. In de maand december was Tiktok het meest bezochte domein in Nederland (bron: Cloudflare). Het is nu de tijd om aan boord te stappen op dit nieuwste social medium. Mits… je je richt op een jonge doelgroep. Het biedt de gelegenheid om met een andere contentvorm deze doelgroep te bereiken. Je kunt nu nog snel groeien op dit kanaal, dat meer is dan dansjes alleen! Denk bijvoorbeeld aan handige tutorials.

Alvast 3x inspiratie: De Delftse Italiaanse zaak Il Tartufo trekt 200.000 kijkers naar het maken van een broodje uit de delicatessezaak. Domino’s heeft inmiddels 1 miljoen volgers om vooral jongeren te inspireren voor een toffe bijbaan. De posts van Netflix NL krijgen gemiddeld 25.000 likes waarmee het TikTok account voorloper is in Nederland.  Kinderpretpark Julianatoren koos voor een TikTok profile Cas de Ranger met 50.000 volgers en Vakantiepark Beerze Bulten zet het animatieteam in.

@iltartufodelft

❤️Panino Fantastico met Bresaola, Pecorino en Pecorino met Pesto! #panino #iltartufodelft #broodje #voorjou

♬ Eternal Youth – Rude.

Focus op humor? Deepfake it till you make it

Je zag wellicht ook wel het hilarische ‘i’m dreaming of a white christmas’ optreden van de vier grote mannen achter deze coronacrisis online voorbijkomen. De techniek die daarvoor gebruikt wordt heet deepfake. Is jouw inzet op humor? Dan kun je met behulp van specifieke technologie een video met hoge viral potentie maken!

OVER DE SCHRIJVER

Sanne Bakker
Sanne Bakker is eigenaar van ensanne en houdt je op de hoogte van trends & ontwikkelingen en de laatste updates van ensanne projecten.