smc070
30nov

Pleidooi voor de authentieke blogger #SMC070

Vorige week woonden Laura en ik de kwartaalbijeenkomst van SMC070 bij. Deze editie stond in het teken van Influencer Marketing. Omdat wij hier bijna dagelijks mee bezig zijn, wilden we dit niet missen. Dimitri Vleugel, online ook wel bekend als @Dim, deed hier een pleidooi voor de authentieke blogger. 

Dimitri werd uitgenodigd bij SMC070 door zijn ‘beruchte blog’ waar hij zijn frustraties uit op de tientallen verzoekjes die hij (en met hem vele andere marketingcollega’s) dagelijks krijgen.

Hoi, ik heb een instagramaccount met wel 20.000 volgers en ik maak mooie foto’s. Wanneer jullie mij een aantal producten sturen dan post ik daar een foto van

Excel fetisjisten

Erger is het volgens Dimitri nog, dat bloggers, vloggers en Instagrammers zichzelf aanprijzen als ‘Influential’. Het statement van Dimitri is dan ook: “Influential dat ben je niet. Je beïnvloedt iemand om wat je doet, om je vaardigheden, je prestaties of je mening. Maar je beïnvloedt niemand met je bereik.”
En dat is volgens mij exact de kern van het probleem. Vaak worden campagnes gestuurd op bereik en de aantallen. Volgens Dimitri zijn alle managers Excel fetisjisten, die er naar uitkijken om de spreadsheets gevuld te krijgen.

Kwaliteit voor kwantiteit

Wij kijken uiteraard ook naar het totaal bereik van een campagne zodat we hiermee ook de waarde kunnen bepalen. Belangrijker is echter de type content die iemand produceert. Ook daarin slaan ‘blogmeisjes’ de plank goed mis. Ter illustratie neemt Dimitri ons mee in het ‘Instastorie’ leven van een willekeurig blogmeisje. Ze staat extreem vroeg op (rond 5.00 uur), drinkt groene sapjes, post daarna een foto van een soya latte naast haar macbook air met de tekst: #worklife. Vervolgens volgt een selfie in de lift (met een dikke sjaal om de nek), een unboxing filmpje, selfie in de sportschool etc. Dit is natuurlijk de overtreffende trap, maar het patroon is zeker bij veel te herkennen.

Vlogvrouwen

Om nog even een laatste duit in het zakje te doen besluit Dimitri zijn betoog met deze video van Vlogvrouwen. Bekijk de video, dan hoef ik niets meer uit te leggen.

Kortom:

Ga voor engagement en authenticiteit bij samenwerkingen met bloggers!

Deze presentatie terugkijken?

 

TAGS:

Sanne Bakker

OVER DE SCHRIJVER

Sanne Bakker
Sanne Bakker is eigenaar van ensanne en houdt je op de hoogte van trends & ontwikkelingen en de laatste updates van ensanne projecten.
COMMENT (2)
Aflevering 0512: Legaal Star Wars in een hoekje * Ga zelf in een hokje zitten / 6 december 2016

[…] “Hoekje” blogmeisjes [link] […]

Beantwoorden
Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2017 voor travel | TravelNext / 29 december 2016

[…] die niet authentiek zijn staat ter discussie. Zij gaan echt het einde van 2017 niet halen.  Eerder schreef ik hier al een blog over, maar alleen de Excelsheets vullen met cijfers van het bereik zonder dat er authentieke content is […]

Beantwoorden

Laat een bericht achter