whitepaper ensanne
20feb

Hoe zet je een whitepaper op?

 Een goed geschreven whitepaper, op de juiste manier ingezet, kan resulteren in goed gekwalificeerde leads. Maar wat is een goede whitepaper en hoe schrijf je er een zonder te veel tijd kwijt te zijn? Hieronder een aantal tips.

Opzet van whitepaper

De opzet van een whitepaper is vrij simpel. Er is een probleem, deze wordt beschreven en uitgelegd waar dit probleem vandaan komt. Wat zijn de oorzaken en gevolgen en hoe kan dit opgelost worden? Het hoeft geen boekwerk te zijn, maximaal tien pagina’s is meer dan genoeg!

Onthoudt wel bij het maken van een whitepaper dat het moet bijdragen aan je organisatie of bedrijf. Je kan niet een whitepaper maken over marketing als je bijvoorbeeld een slager bent. En let goed op aan wie je je verhaal wilt vertellen. Is het relevant voor je doelgroep? En belangrijk, wie schrijft het? Heeft die gene meerdere artikelen geschreven? Is die gene echt een specialist op het gebied van het gekozen onderwerp?

Opzet van de whitepaper kan als volgt:

  • Samenvatting
  • Inleiding
  • Doel
  • Marktbeschrijving en/of ontwikkelingen
  • Probleem of uitdaging
  • Algemene oplossing van het probleem
  • Belangrijkste overwegingen
  • Specifieke oplossing
  • Call to Action
  • Over de organisatie en schrijver
  • Contactinformatie

 Gouden tips bij het maken van een whitepaper

Je wilt natuurlijk dat er zoveel mogelijk mensen je whitepaper lezen en dat ze het begrijpen. Hier een paar gouden tips voor je whitepaper:

  • Foto’s, afbeeldingen, tabellen en grafieken. Zorg voor duidelijke afbeeldingen en met het gebruik van tabellen en grafieken kan bepaalde punten benadrukken. Maar net als met alles, gebruik het met mate.
  • Zorg dat het duidelijk vermeld staat. Mensen scannen en willen snel de informatie eruit halen. Werk bijvoorbeeld met bullits of maakt de conclusie extra zichtbaar.
  • Een whitepaper is niet al te lang. Maximaal 10 tot 12 pagina’s lang.
  • Blijf bij de boodschap. Kauw niet teveel van de achtergronden of problemen uit. Link hier naar in een ander artikel of naar de website.
  • Zorg dat je samenvatting in max. 3 regels vertelt waar je whitepaper overgaat. Een sterke samenvatting is goed voor je lezersaantallen.

Verspreid je whitepaper

Als je dan je whitepapers geschreven hebt, dan wil je ook dat ze gelezen worden. Je hebt natuurlijk je vaste groep lezers maar je wilt natuurlijk ook nieuwe leads bereiken. Je kan de whitepaper verspreiden via een nieuwsbrief, via social media en op je website. Daarnaast kan je je whitepaper plaatsen in een kennisbank. Via deze weg kan je nieuwe prospects bereiken.

ensanne heeft voor de Vakantiebeurs Vakdagen ook aan de whitepaper meegeschreven. Deze kan je terugvinden in een gezamenlijke whitepaper van TravelNext. 

 

 

OVER DE SCHRIJVER

Talitha Berger
Talitha is projectmanager bij ensanne en blogt vol enthousiasme over praktische tips bij e-mail & content marketing.

Laat een bericht achter