influencer marketing-ensanne-nl
20dec

Influencer marketing, hoe werkt dat precies?

Influencers, je hoort het steeds meer, maar ook influencer marketing. Wat is het precies en hoe kan je als bedrijf zijnde er mee werken? Hoe zorg je dat je de juiste influencers vergaard en dat ze echt meerwaarde voor je bedrijf/merk zijn? Zoveel vragen, maar gelukkig kan ik je hier antwoord op geven. 

Hoe bereik je een nieuwe doelgroep of hoe ga je dat nieuwe product lanceren? En wie ga je daar voor gebruiken. Op het internet is het hebben van een vlog of blog tegenwoordig heel gewoon. Iedereen laat tegenwoordig graag wat van zichzelf zien en onbewust neem je van iemand iets aan of wil je er meer over weten. Is diegene dan een influencer?

Wat is influencer marketing en hoe werkt het?

De definitie van influencer marketing is voor mij samenwerken met een persoon, die een grote achterban heeft en daar veel invloed op heeft. Je kan influencer marketing toepassen (of niet) voor je merk of bedrijf aan de hand van 4 stappen.

  • Past influencer marketing bij jouw bedrijf of merk
  • Welk doel wil je behalen?
  • Een influencer kiezen
  • Resultaten evalueren

influencer marketing ensanne

(photo: Shanebarker.com)

[1] Past het bij jouw bedrijf, dat influencer marketing?

Werkt reclame nog wel? Ik weet van mijn eigen ervaring dat als het op tv is, ik snel verder zap of naar de keuken ga om wat eten en drinken te halen. Op internet heb je adblockers en eigenlijk zit niemand te wachten op reclame als je er over na denkt.

Toch is het voor bedrijven en merken belangrijk dat ze een bepaalde bekendheid of herkenbaarheid hebben. En omdat we zoveel delen op internet via o.a. social media, maar ook selecteren wat we willen ontvangen, moet reclame tegenwoordig persoonlijk zijn.

Je sluit je online aan bij een bepaalde groep of pagina en daar zitten alleen maar mensen die die pagina/groep ook leuk vinden. Je raakt met elkaar in gesprek, liked bepaalde producten en zo gaat het balletje rollen. Je bouwt op social media een relatie op met een merk of product.

Tegenwoordig vind men aanbevelingen veel belangrijker. Reviews worden met man en macht geschreven en er hoeft maar een influencer niet tevreden te zijn en dit op internet te posten en het brengt enorme schade aan. Denk maar aan Youp van het Hek en T-Mobile.

En daarom zijn bedrijven en merken op zoek naar originele en relevante content om de producten te verkopen. Influencers helpen daar bij!

Influencer marketing wordt voor de volgende doeleinden ingezet:

  • Groot bereik creëren;
  • Eventueel een nieuwe doelgroep te vergaren;
  • Unieke ervaringen delen;
  • Positieve aandacht garanderen.

influencers marketing ensanne

[2] Welk doel wil je behalen middels de influencer?

Staar je als bedrijf zijnde niet blind op het bereik en volgers. In een wereld waar iedereen zo makkelijk over van alles te weten wilt komen, is het geen uitzonderlijke prestatie meer om een hoop volgers te hebben. Wat dan wel? Engagement, interacties en het overbrengen van een boodschap.

Zorg dat je de juiste influencer vind. Het heeft geen zin om babyvoeding te promoten door een influencer die geen kinderen heeft. Maar zorg ook niet dat je een influencer benadert die teveel noten op haar zang heeft. Zo hebben wij wel eens iemand benaderd per email met een uitnodiging, wat we terug kregen was een offerte. Dan val je voor mij al direct af. Want wilt de influencer niet eerst te weten komen hoe of wat. Misschien vind ze zelf niet dat ze er bij past. Want naast dat je er een flinke som voor betaald, moeten zij wel loyaal zijn naar het merk.

[3] De beste influencer kiezen

Bedrijven hebben enthousiaste fans en klanten, die positief vertellen over het bedrijf of merk. Zij zijn een terugkomende klant bij het bedrijfzijnde. Bij influencers wordt er gefocust op een specifieke doelgroep, een die dicht bij de influencer staat. Hierdoor is het bereik/impact groter. Maar zij moeten wel interactie hebben met hun doelgroep en volgers.

Staar je dus niet blind op het aantal volgers, maar wel op de engagement die zij hebben met de volgers. Zo hebben wij vaak genoeg bloggers gehad die een enorm bereik hadden en een groot blog, maar de kleinere bloggers hadden dan een hogere engagement waarde. Het is maar net waar je als bedrijf zijnde waarde aan hecht.

Let op! De influencer moet zich identificeren met de doelgroep. En andersom, want anders is de boodschap niet reëel en komt deze niet over of wordt hij niet aangenomen.

[4] Zijn de resultaten zoals je gehoopt had?

Influencer marketing is eigenlijk niks nieuws. Er worden al decennia beroemdheden gebruikt om een merk/product te promoten. Het verschil zit hem alleen in de engagement. Hoe verder de influencer van zijn doelgroep/volgers staat, hoe minder engagement. Hoe minder volgers, hoe persoonlijker de content wordt, hoe groter de engagement.

Toch wil je hier ook bij meten of het effect naar wens is, of dat er nog punten aangepast kunnen worden. Vraag jezelf altijd de volgende punten:

  • Hoe zijn de reacties? Passen deze bij jouw bedrijf en jouw style of tone?
  • Hoe doet de content het ten op zichte van andere content en andere kanalen?
  • Heeft de influencer er nieuwe volgers bij gekregen dankzij deze actie?
  • Hoe heeft de influencer zich uitgelaten over het merk?
  • Hoe heeft de influencer zich gedragen tijdens de promotie?

Achteraf evalueren is misschien het allerbelangrijkste. We willen doelgerichter promoten, met meer kwaliteit in de promotie, maar je kan er alleen maar op vooruit gaan door te oefenen en uit te proberen en te evalueren.

influencer marketing ensanne

Goed om te weten…

Het is vaak onduidelijk of vloggers betaald krijgen om video’s te maken of niet. Sluikreclame in vlogs wordt verboden en voor kinderen tot twaalf jaar mag helemaal geen reclame worden gemaakt. Het is vaak onduidelijk of vloggers nu echt enthousiast zijn over een product, of omdat een bedrijf hen daarvoor betaalt. Daarom wil de toezichthouder, het Commissariaat voor de Media (CvdM), samen met de vloggers duidelijke reclameregels opstellen.

Komende jaren zullen deze regels alleen maar meer aangepast worden, want ook deze manier van promotie is reclame en zullen vroeg of laat strenge regels aan vast zitten.

OVER DE SCHRIJVER

Talitha Berger
Talitha is projectmanager bij ensanne en blogt vol enthousiasme over praktische tips bij e-mail & content marketing.
COMMENT (2)
Laura - Onfluence / 10 april 2017

Hi Talitha. Leuk en duidelijk artikel. Je geeft aan het geen uitzonderlijke prestatie is om veel volgers te hebben maar dat het gaat om engagement en interactie. Ben je ook bekend met micro-influencers, uit onderzoeken blijkt dat zij t.o.v. ‘grote’ influencers een hoger engagement hebben. Ook zeg je zelf influencers te hebben ingezet, hoe is jouw ervaring hiermee?

Sanne Bakker / 10 april 2017

beste Laura, Wij kunnen het zeker beamen om micro-influencers in te zetten. Ook hiermee hebben wij ervaring en resultaten geboekt.

Laat een bericht achter