De social media trends van 2017
Social media is niet meer uit het dagelijks leven weg te denken. De komende jaren zal het ook alleen maar meer worden. Welke social media zullen er in 2017 groter worden, wat gaan we niet meer terug zien? Ik zal je de trends voor komend jaar geven.
Social media trends
Facebook is dit jaar al met een hoop nieuwe features gekomen. Zo heb je nu “on this day” en vriendschapjubileums. Je kan als je ergens ingecheckt bent, direct een review achterlaten. Wifi Push krijg je als je ergens bent waar openbare Wifi netwerken zijn en rich content; 360 graden foto’s en livestream video’s zien we steeds meer in onze tijdlijn.
Livestream video’s zullen zich alleen maar meer gaan ontwikkelen, want dit is voor bedrijven een mooie kans om volgers bij hun ontwikkelingen te betrekken, ook al kunnen zij er niet bij zijn. De video’s blijven online en zelfs 12 uur later kan je zien wat diegene heeft meegemaakt of wil laten zien.
Instagram VS. Snapchat
Instagram, wat nu onderdeel is van Facebook, is in “gevecht” met Snapchat. Door het toevoegen van je verhaal op Instagram kan je nu ook kleine filmpjes afspelen. Instagram is al beursgenoteerd, Snapchat nog niet en loopt hierdoor advertentiemogelijkheden etc mis. Snapchat groeit aan de andere kant heel erg snel en is populair onder de jeugd.
Whatsapp Webcare
Webcare groeit al jaren en men probeert het elke keer te verbeteren en het aangenamer te maken voor de klant. Het kon daarom niet lang duren voordat Whatsapp Webcare massaal gebruikt ging worden. We zagen al dat de grote vliegtuigmaatschappijen zoals KLM en Transavia hier veel gebruik van maakten. De verwachting is dat dit komend jaar alleen maar meer wordt. Coolblue maakt hier ook al tijden gebruik van, hun hebben tenslotte ook het streven om 100% tevreden klanten te hebben.
Maar let op! Dit moet absoluut passen bij de manier waarop je met klanten communiceert. Het is laagdrempelig maar zorg dat het je imago niet beschadigd.
Videoverkeer
De video consumptie zal in 2017 nog meer stijgen. Naar schatting zal in 2017 69% van het internetverkeer video’s kijken bedragen. Nu merk je al dat zelfs op Facebook het nieuws van de NOS in 1 minuut de highlights afspeelt, zonder geluid maar met ondertiteling. Heel handig als je onderweg bent.
Jij als bedrijf kan daar goed op inspringen.
- Hou het kort, niet langer dan 2 minuten. Na 2 minuten kijkt er echt niemand meer naar.
- Laat in het filmpje een aankondiging zien of een nieuwe dienst.
- Zorg dat je het filmpje op verschillende platforms of kanalen kan delen. Zo bespaar je tijd en raakt je filmpje bekend onder je doelgroepen die op verschillende platforms/kanalen zitten.
Mobile First
De mobiele revolutie dendert maar door. Ook in 2017. Zo hard dat zo goed als zeker is dat Google in 2017 met een mobile index komt. Een wat? hoor ik je denken. Voorheen zocht men natuurlijk met Google op een computer. Nu zoekt men voornamelijk op mobiele devices. Is je website niet responsive, dan is dit niet aantrekkelijk voor de mobiele gebruiker en zal je website dus minder snel bovenaan in google komen te staan.
“We are no longer in a mobile first world, we are in a mobile only world.” – Larry Page, Google, 2014
Ook heeft Google het afgelopen jaar al accelerated mobile pages (AMP) geïntroduceerd. Dit zijn pagina’s die getoond worden op mobiele apparaten en geoptimaliseerd zijn om zo snel mogelijk te laden. Een AMP kun je zien als een uitgeklede versie van de originele pagina. De content blijft wel hetzelfde, maar het verschil zit hem in opmaak, codering en scripts.
Internationale Roaming
Met al dit mobiele verkeer 24/7 door is het betaling voor internet in het buitenland een beetje ouderwets geworden. En dat weten ze in Brussel ook. Vanaf 2017 is het verboden om winst te maken uit roaming. Dus je kan vanaf 2017 door heel Europa internetten zoals je dat thuis ook zou doen.
En hoe zit het met de bloggers en vlogger?
Sinds jaar en dat wordt er geschreeuwd over wetgeving voor bloggers en vloggers. Tot heden was het nooit echt duidelijk wat er precies vastgelegd moest worden en wat niet. Sinds december 2016 is het verboden om sluikreclame in blogs of vlogs te stoppen. Je moet duidelijk laten zien dat je gesponsord of betaald wordt om een product te promoten.