Snapchat of Instagram – Waar ligt jouw focus op als marketeer?
Onder jongeren zijn Snapchat en Instagram de snelst groeiende social media kanalen van dit moment. Visueel, snel en grappig, dat is waar de jongeren mee getriggert worden. Als marketeer wil je dit natuurlijk meenemen in je marketingmix, je wilt tenslotte grip krijgen op het bereiken van jongeren? Waar focus je je op en wat zijn de voordelen en nadelen van deze kanalen?
Snapchat, bekend om de foto’s en video’s die je maximaal 24 uur kan zien. Waar ze tot 2013 alleen nog foto’s plaatste, is dat in dat zelfde jaar ook al met video’s uitgebreid. Instagram daarin tegen was een “mooi weer” platform. Prachtige foto’s, vele filters en gemakkelijk om mensen te volgen. In 2016 voegde zij daar de Instagram stories aan toe. Hiermee blijft de strijd tussen Instagram (wat van Facebook is) en Snapchat bestaan.
De focus op Snapchat of Instagram
De gebruikers van Snapchat en Instagram zijn enorm gestegen onder de jeugd, voornamelijk tussen de 15 en 19 jaar oud. Instagram is hier in de grote winnaar met 2,1 miljoen gebruikers. Maar Snapchat wint het weer in het dagelijks gebruik van Instagram met 51% procent tegen 47% van Instagram.
Wil je meer weten over de social media trends en cijfers van 2017?
Het verschil tussen Snapchat en Instagram
Waar voorheen alleen Snapchat 24 uurs foto’s en video’s had, heeft Instagram sinds 2016 Instagram stories. Dit is natuurlijk gekopieerd van Snapchat en zoals het er nu uit gaan zien gaat Whatsapp (ook van Facebook) dit jaar daar ook aan beginnen. Hierdoor is het voor de jongeren aantrekkelijker om deze kanalen te gebruiken. Zeker in het tijdperk dat video steeds populairder wordt.
Snapchat heeft de mogelijkheid om filters van locaties te gebruiken; de zogenaamde geo-filters. Deze zijn in alle grote steden en je kan ze eventueel ook zelf maken. Daarnaast heeft Snapchat elke dag een nieuwe filter met bijvoorbeeld een grappige visual en/of stemvervormer.
Wil jij ook je eigen geo-filter maken?
Instagram heeft geen geofilters of stemvervormers. Toch liggen er voor de markeerts ook prachtige kansen bij Instagram. Op beide platformen liggen er vele kansen voor marketeers. Maar let goed op! Je moet weten waar je snapchat voor inzet en wanneer je voor bijvoorbeeld Instagram kiest.
Wanneer kies je voor Snapchat en wanneer voor Instagram?
Laten we beginnen bij Instagram. Instagram is heel gemakkelijk in gebruik en je kan snel vinden naar wat je zoekt. Als je de naam van een merk of bedrijf intoetst krijg je direct suggesties te zien. Ook kan je bij het plaatsen van een foto gemakkelijk een stukje tekst of een link toevoegen. Ook het gebruik van hashtags is erg belangrijk. Hierdoor kan je informatie verzamelen van bijvoorbeeld steden of recepten waar mensen dezelfde hashtag voor gebruikte als waar jij op zoekt.
Bij Snapchat is het iets lastiger om een bedrijf of persoon te vinden. Je moet echt de gebruikersnaam van het merk of bedrijf weten en die moet ook altijd gecommuniceerd worden. Je kan het toevoegen van een bedrijf of persoon via de Snapcode. Dit is een soort QR code, maar ook door je telefoonboek of het zoeken op de gebruikersnaam.
Wanneer kies je voor Snapchat? Lees er alles over in dit blog.
Adverteren
Als het gaat om adverteren voor op de langere termijn dan heeft Instagram daar een betere positie in. Instagram heeft daarin wat betreft organisch bereik een veel beter resultaat. Maar bij Snapchat is het interessanter omdat je bijvoorbeeld een geofilter kan maken die gestyled is naar jouw bedrijf of merk. Je ziet daarom dat bijvoorbeeld alle grote steden wel verschillende geofilters hebben.
De geofilters worden veel gebruikt. Bedrijven kunnen ook een soort geofilter toesturen met hun logo. Deze moet wel eerst goedgekeurd worden door Snapchat. En natuurlijk kost het geld, want je merk zichtbaar in beeld, daar moet voor betaald worden.
Sponsored lenses
Iedereen kent de lenzen op Snapchat, waarin je veranderd in een schattig hertje of een puppy. Deze techniek heet Augmented Reality (AR) en kan gebruikt worden voor adverteren. Magnun Double had AR met Snapchat als eerst ingezet. Je gezicht veranderde in een tijger, net als in de reclame van dit bekende ijsje. Verder zijn er nog niet heel veel merken die via Snapchat adverteren.
Via Instagram is het makkelijker adverteren en het bereiken van de doelgroep is sneller. Alleen kan je er snel doorheen scrollen. Bij Snapchat heb je (nog) geen sponsored Snaps. Maar wie weet hoe lang dat nog op zich laat wachten.