06apr

Goed nieuws! Leisure sector groeit met 3,3% dit jaar

De leisure sector staat er goed voor. De prognose die ABN AMRO Leisure vandaag af gaf is een groei van 3,3% in 2017 en een verdere stijging in 2018. Hiermee is de leisure sector een van de snelst groeiende van de Nederlandse economie. Toename van koopgracht en het grote vertrouwen van de consument werken positief door, want daarmee gaan Nederlanders vaker op reis, uiteten of een dagje uit. De besteding in horeca groeit en attracties, musea en bioscopen mogen meer bezoek verwachten. Dit heeft uiteraard ook veel effect op de verblijfsaccommodaties.

Bestedingen van consumenten groeien

De groei van de economie heeft direct een positief effect op het besteedbaar inkomen. In totaal is de stijging 1,9% dit jaar. De consument heeft meer vertrouwen in de economie, de particuliere consumptie neemt toe en de werkloosheid daalt. In totaal resulteert dit in een verwachte groei van 3,3% voor de leisure sector. Hiermee neemt de potentie, die met de groei van het inkomende toerisme in Nederland, alleen maar verder toe.

Verwachtingen van ABN AMRO:

  • 1,9% toename besteedbaar inkomen
  • 3,3% groei leisure sector
  • 2,7% groei toerisme in Nederland
  • 34% groei buitenlandse gasten hotelovernachtingen en 6% groei Nederlandse gasten hotelovernachtingen afgelopen 5 jaar

Groei per branche

Alle leisurebranches mogen dit jaar dus rekenen op groei. De grootste groei wordt verwacht bij restaurants, vervolgd door travel en hotels. Restaurants genieten traditiegetrouw van de groei van de economie, vooral in grote steden.

Wist je dat 18% van de consumenten in 2016 minimaal 1x per week buitenshuis dineerde? 30% reserveert daarbij via internet!

Travel liet in 2016 al een omzetgroei van 8,7% zien, vooral bij reisbemiddelaars en toeristische informatie partijen. De touroperators hebben het lastig. Van alle uitgaven aan vliegtickets en accommodaties vindt 83% online plaats (bron GfK). Online vindbaarheid en profilering is voor travel dan ook cruciaal.

Hotels en verblijfsrecreatie groeien ook aankomend jaar met 3% en 2%. Vooral vakantieparken en campings aan de kust kunnen op een groei van voornamelijk Duitse bezoekers rekenen. De gemiddelde hotelbezettingsgraad zal dit jaar landelijk toenemen tot 62%, epicentrum Amsterdam mag rekenen op 82%! Rotterdam en Den Haag laten ook een goede prognose zien en ook hotels aan de kust kunnen rekenen op groei. De prijs van een hotelkamer zal ook toenemen, in 2016 was de groei al 8%!

Dagrecreatie waartoe de dierenparken en attractieparken horen, groeit met 3%. En ook musea kunnen rekenen op meer bezoek, een trend die al een paar jaar gaande is. Tussen 2011 en 2015 steeg het bezoek met 47%, vooral uit het buitenland. Maar ook Nederlanders bezochten meer musea, onder andere met de museumjaarkaart die een verdubbeld aantal houders telde. Tot slot zullen theaters en bioscopen ook meer bezoekers tellen die vooral bereid zijn meer te betalen voor exclusieve ervaringen, fotomomenten en souvenirs.

Meer luxe & comfort

Omdat we meer geld te besteden hebben, gunnen we onszelf meer luxe en comfort. Concreet betekent dat we meer luxe onderkomens (glamping) op campings gaan zien, we meer zullen overnachten bij pretparken, vakantieparken hun aanbod met services als ontbijt en oppas voor kinderen uitbreiden en wellnessbezoek bij hotels groeit. Dat is ook te zien in de hoeveelheid wellness-plannen, in 2016 het hoogste aantal ooit.

Uitdagingen voor de sector

Uiteraard heeft de sector ook uitdagingen. ABN AMRO noemt de concurrentie van vrijetijdsbesteding onderling de grootste. De leisure aanbieders moeten zich absoluut onderscheiden door luxe, comfort en beleving. Anderzijds vormen externe bedreigingen als Brexit en terrorisme dreiging een onzekere factor voor de branche.

Benieuwd naar alle cijfers uit de prognose? Download het rapport hier!

 

 

OVER DE SCHRIJVER

Sanne Bakker
Sanne Bakker is eigenaar van ensanne en houdt je op de hoogte van trends & ontwikkelingen en de laatste updates van ensanne projecten.

Laat een bericht achter