14mrt

Facebook City Guides: De kans voor iedere destinatie en lokale ondernemer

Afgelopen week heeft Facebook een vernieuwing doorgevoerd die een absolute kans is voor iedere destinatie en lokale ondernemer; Facebook City Guides. Het is niet een baanbrekende nieuwe functionaliteit of app maar een slimme manier van het netwerk waarbij ze alle informatie rondom een destinatie hebben verzameld. Maar juist door deze manier wordt het bereiken van potentiële bezoekers in de stad via Facebook nog interessanter.

Hoe werkt Facebook City Guides?

Per bestemming, in dit geval Londen, heeft Facebook alle content die al online is verzameld. Vanuit de ‘startpagina’ Londen ga je door naar de losse Facebookpagina’s van bijvoorbeeld ‘The Trafalgar Hotel’. Het weer, restaurants, attracties, restaurants en events zijn geïntegreerd. Nog belangrijker is dat je direct kunt zien welke vrienden hier al zijn geweest en je lijstjes kunt bekijken als ‘Places The Locals Go’ en ‘Popular Attractions’. Deze zijn weer samengesteld op basis van de check-ins van alle bezoekers aan een stad én de reviews.

Deze diashow vereist JavaScript.

Een kans voor bestemmingen

Voor ieder hotel, restaurant, attractie en eventorganizer zijn Facebook City Guides een kans om je bij de reizigers in de spotlight te spelen. Hoe zorg je dat je boven komt in de resultaten?

  • Veel check-ins verzamelen; zorg dus dat mensen bij jou op locatie inchecken
  • Veel en zeer positieve reviews verzamelen; de hoogte scores met veel reviews komen het eerste boven
  • Zorg dat je boekbaar bent via je Facebook pagina door de ‘BOEK NU’ knop in te richten
  • Actuele en relevante content op jouw pagina; zorg dat je pagina veel actuele berichten heeft.
  • Events aan maken die gekoppeld zijn aan de stad waar veel mensen heen gaan.

Wat kun je als DMO doen?

Als Destinatie Management Organisation kun je verschillende dingen doen. Helaas kun je niet het beheer van de pagina overnemen, dit gebeurt door de Facebook community. Je kunt wel bewerkingen voorstellen voor plekken. Dit gebeurt met een soort puntensysteem. Daarnaast is de rol vooral het stimuleren van lokale ondernemers om Facebook nog beter als kanaal te benutten.

Vergelijkbaar met Google Trips?

Facebook City Guides is absoluut vergelijkbaar met Google Trips. Omdat je via beide kanalen een enorme massa bereikt, beide onderdeel zijn van de custumer journey, mag je deze kanalen absoluut niet vergeten.

 

Sanne Bakker

OVER DE SCHRIJVER

Sanne Bakker
Sanne Bakker is eigenaar van ensanne en houdt je op de hoogte van trends & ontwikkelingen en de laatste updates van ensanne projecten.

Laat een bericht achter