marketingmix ensanne
12jan

Waarom een ebook, whitepaper of online magazine niet mag ontbreken in je marketingmix

Anno 2017 is het bijna ondenkbaar om als bedrijf zijnde geen whitepaper, ebook of online magazine te hebben in je marketingmix. Het is een goede manier om te laten zien dat je ergens verstand van hebt en je hier een specialisatie in hebt. Dus voeg hem snel toe aan je marketingmix. Ik leg je hieruit waarom je ze moet gebruiken!

Marketingmix met whitepaper

Om je doelgroep iets uit te leggen of snel maar duidelijk te informeren over een bepaald onderwerp kan je hier een whitepaper voor gebruiken. Daarnaast is het ook een effectieve manier om kwalitatieve leads mee te generen. Een whitepaper kan je inzetten voor je contentmarketing. Het is erg effectief en staat zelfs op de vierde plaats na case studies, klantenbijeenkomsten en video’s. (Lees hier het onderzoek van Content Marketing Institute). Met een whitepaper kan je goed aan de markt laten zien dat je veel expertise hebt en hierdoor kan je je strategisch positioneren in de markt. Ook mag een whitepaper niet commercieel zijn. Je mag dus wel informeren vanuit het oogpunt van jouw bedrijf of organisatie maar je mag hier geen diensten verkopen.

Hoe zet je een whitepaper op?

Marketingmix met ebook

Een Ebook is en goed leesbaar digitaalboek, soms ook een interactief document wat je gemakkelijk op je mobiele devices leest/doorneemt. Je hebt tegenwoordig natuurlijk boeken die in ebook vormen verschijnen, maar ook documenten en onderzoeken die gepubliceerd worden. De documenten zijn mooi opgemaakt, verschillende grote lettertypes worden in het ebook gebruikt en het bevat meer afbeeldingen. Een ebook gebruik je als je uitgebreider wilt vertellen over een onderwerp.

ensanne ebook

Marketingmix met online magazine

Een online magazine is veel meer dan een bladerbare PDF. Het is een interactief magazine vol met links en video’s. Ondanks dat het veel aspecten heeft van een website is het er toch geen een. De website Instantmagazine, waar wij ook ons online magazine Blik Op maken geeft de zeven kenmerken van een online magazine:

  1. Het online magazine heeft net als een gedrukt magazine en duidelijk begin en einde.
  2. Het online magazine heeft een lineaire navigatie. Je kan alleen navigeren binnen het menu.
  3. Full screen beleving. Je kan afbeeldingen en video’s op het hele scherm zien. Een online magazine heeft meer focus bij de lezer.
  4. De juiste combinatie van content, koppen en groot beeld zorgt voor een goede bladformule die veel gerichter overkomt bij het publiek.
  5. Een online magazine is visueel ingesteld. Er is veel meer beeldverhaal dan op een normale website, mede doordat video, foto, tekst en audio samenkomen.
  6. Het is 24/7 beschikbaar. Je kan het wanneer dan ook lezen, mits je internet hebt.
  7. Het is volledig responsive op alle devices.

Het gaat bij een online magazine om een verhaal wat je wilt vertellen.

Waarom moet je dit toevoegen aan je marketingmix?

Elke tool die hier bovengenoemd is heeft als doel vertellen en informeren. Een whitepaper laat zien dat je ergens verstand van hebt, je legt het publiek iets uit, zonder er direct een slaatje uit te willen slaan. Jij als schrijver blijft objectief en hierdoor wek je vertrouwen bij de lezer op.

Daarnaast is de content, als je het goed doet, uniek en interessant voor je lezer. Hierdoor zullen zij sneller bij je aankloppen als ze een probleem hebben of je hulp nodig hebben met de diensten die je aanbiedt.

Vaak is het ook zo dat je voor je een whitepaper, ebook of online magazine leest je bepaalde gegevens moet achterlaten. Dit kan jij weer goed gebruiken om je doelgroep in te zien, waar ze vandaan komen etc. En wie weet zitten hier wel goede leads tussen.

OVER DE SCHRIJVER

Talitha Berger
Talitha is projectmanager bij ensanne en blogt vol enthousiasme over praktische tips bij e-mail & content marketing.

Laat een bericht achter