twitter ensanne
27jul

Bloggen op je website: 17 contentideeën tegen een writersblock

Heb je een blog op je website als ondersteuning van je content marketingstrategie maar heb je regelmatig last van een writersblock? Vaak wordt een writersblock veroorzaakt doordat je zelf als marketeer te diep in de materie zit. Met deze 17 ideeën kun je je contentplanning gegarandeerd weer vullen!

  1. Je TOP-pagina’s

    Ga na welke landingspagina’s van je website veel of juist heel weinig bezocht worden. Zijn dit specifieke veel bestelde producten of bestemmingen? Wat doen mensen op deze pagina? Bekijken ze de video, lezen ze, kijken ze plaatjes? Waar klikken ze naar door? Je kunt dit analyseren met Google Analytics. Uit je top 10 of 25 haal je snel een aantal onderwerpen.

  2. Wat zoeken je bezoekers? 

    Heb je een zoekfunctie in je site? Ga na welke insite zoekopdrachten veel gedaan worden. Soms zijn dit ‘luie’ webbezoekers maar wellicht is het onderwerp helemaal nog niet vindbaar op je site.

  3. Wat gebeurt er achter de schermen? 

    Storytelling kun je goed inzetten door je webbezoekers een kijkje; ‘behind the scenes’ te geven. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een Photoblog: een dag in de keuken. Waarbij je van uur tot uur een verloop ziet wat er aan voorbereidende werkzaamheden gebeurt en tijdens het spitsuur. Dit geeft ook voor aankomende medewerkers een goed beeld van hun mogelijke werkplek.

  4. Hoe is iets gemaakt?

    Een ‘making off’ van een product geeft je een uitstekende storytelling mogelijkheid. Je kunt de achtergrond van het product vertellen. Waarom is het gemaakt?

  5. Wat raad je gasten aan?

    Een ‘intinary’ of te wel route suggestie voor je gasten werkt uitstekend in de reissector. Zeker als accommodatie, reisaanbieder en destinatiemarketing organisatie kun je uitstekend uitleggen wat je gasten aanraadt om als ‘route’ te doen. Kijk bijvoorbeeld naar de meest fotogenieke plekken of highlights.

  6. Wat kun je doen met het product? 

    Geef gasten inspiratie wat je met het product dat je verkoopt kunt doen. Outfit foto’s, interieur foto’s (denk aan die vaas mooi geëtaleerd), of zelfs recepten van het product. Je kunt ook c.a. 10 Instagram foto’s embedden van je gebruikers.

  7. Welke vraag wordt veel telefonisch, per e-mail of TripAdvisor Q&A gesteld?

    Blijkbaar geeft je website nog niet voldoende antwoord op de vraag. Als men bijvoorbeeld vaak vraagt: ‘Hoe kom ik het beste van Schiphol bij jullie hotel?’ kun je daar prima een blog aan wijden.

  8. Gastblog van een blogger

    Heb je als organisatie bloggers over de vloer gehad en hebben zij een bijzonder verhaal geschreven? Vraag of ze hun verhaal kunnen herschrijven zodat je dit als ‘gastblog’ kunt plaatsen.

  9. Interview

    Een interview met een van je vaste gasten/gebruikers, medewerkers of de CEO kan een unieke kijk geven op je merk/bedrijf. Laat hen vertellen over de passie voor jullie merk! Zorg dat het ook zo authentiek mogelijk blijft, eventueel zelfs in videovorm! Stel vragen als ‘wat zijn je favorieten?,

  10. Kijk naar de actualiteiten

    Begint de zomervakantie dit weekend? Daar kun je op aanhaken met een blog: Tips voor de zomervakantie! Natuurlijk kun je aanhaken op feestdagen als Valentijn, Pasen, Moederdag, Kerst of bijzondere (grote) evenementen. Kun je heel snel schakelen, dan kun je wellicht newsjacken.

  11. Duik in het archief

    Is er een knipselmap uit 1990 met oude artikelen of oude advertenties en posters? Dit geeft een mooi verhaal en stuk historie van het bedrijf en laat zien welke ontwikkeling jullie hebben doorgemaakt. Wellicht zitten jullie in een historisch pand/monument en kun je bij het stadsarchief foto’s van welleer ophalen.

  12. Lijstjes!

    Top 10 lijstjes werken altijd! Maak top 10 lijstjes zoals de tien favoriete musea van onze receptie, de tien mooiste fietsroutes op de Veluwe of de tien evenementen die je deze zomer niet mag missen!

  13. Evenementen verslag

    Organiseren jullie zelf evenementen? Een open dag, live muziek, congres, beurs etc? Versla deze evenementen in een blog. Je kunt event marketing goed uitsmeren over meerdere blogs: aankondiging, live blog en verslag na afloop.

  14. Infographic

    Laat infographics maken van wetenswaardigheden en andere data; denk bijvoorbeeld aan de zonnigheidheid van jouw bestemming, het aantal kilometer fiets en wandelpad  of aantallen restaurants met sterren.

  15. Review

    Een echte authentieke review van je product door een ‘expert’. Dit werkt uitstekend bij boeken, films, restaurants en musea.

  16. Trends

    Zijn er trends die je signaleert in de omgeving/stad? Laat deze een bron van inspiratie zijn.

    Bijvoorbeeld de trend zoals de opkomst van Burgerbars, Foodmarkten en Instawalks.

  17. Gratis

    Welke dingen bied je gratis aan? Welke dingen kun je in de omgeving gratis bezoeken? Zeker Nederlanders zijn hier dol op! Denk: 10 gratis uitjes voor een regenachtige dag!

Voorbeelden ter inspiratie

Zoek je nog wat extra inspiratie bekijk dan deze drie blogs eens van:

Heb jij nog een goeie toevoeging aan deze contentideeën? Laat ze achter in de comments!

OVER DE SCHRIJVER

Sanne Bakker
Sanne Bakker is eigenaar van ensanne en houdt je op de hoogte van trends & ontwikkelingen en de laatste updates van ensanne projecten.
COMMENT (1)
Lars Sang Mo Boom / 28 juli 2015

En wat te denken van de unbox posts/video’s? Je pakketje is binnen en die ga je lekker uitpakken. In de wereld van drones (de mijne) heel normaal en vaak leuk om naar te kijken :-).

Beantwoorden

Laat een bericht achter