Waar moet je op letten bij e-mailmarketing?
Terwijl alle social media platforms enorm groeien, groeit de e-mail mee. Dit verwacht je waarschijnlijk niet, maar als je logisch nadenkt, is dit natuurlijk hartstikke waar. Waar je ook online wilt inloggen, heb je een e-mail nodig. Of het nu voor social media is of voor een online bestelling. De e-mail is niet meer uit ons leven te denken.
Snelle feiten over e-mailmarketing:
- 44% van e-mailontvangers heeft afgelopen jaar minstens één aankoop gedaan op basis van een aanbieding in een e-mail.
- 7 op de 10 mensen zeggen dat ze gebruik hebben gemaakt van een coupon of korting uit een marketing e-mail in de voorgaande week.
- 72% van mensen in een B2B omgeving gebruikt e-mail om relevante content te delen.
- Vrouwen klikken 10% vaker dan mannen op e-mails via mobiel.
- Uitgaven in e-mail marketing groeien zo’n 10% per jaar. En dat al jaar op jaar.
- De gemiddelde opbrengst per $1 die gespendeerd wordt aan e-mail marketing is $44,25.
- 64% van besluitvormers lezen hun e-mail via mobiel.
- Er zijn naar schatting ruim 4,3 miljard email accounts actief.
Email marketing begint eigenlijk met 4 stappen:
Het aanmelden. Bij dit proces moet je een goede indruk maken, je krijgt maar een kans om dit juist te doen. Om dit in een keer juist te doen moet je zorgen dat de aanmeldingspagina er aantrekkelijk uit ziet. Bedank degene voor de aanmelding op een bevestigingspagina en/of via een bevestigingsmail. Vermeld op de website hoe vaak een nieuwsbrief verstuurd wordt. Is dit wekelijks of maandelijks of random?
Het afmelden. Ook zul je, helaas, ook met mensen te maken hebben die zich afmelden voor de nieuwsbrief. Dit hoeft natuurlijk niet voor altijd te zijn en daarom moet je ook hier ervoor zorgen dat ze snel afgemeld zijn. Wie weet willen ze in de toekomst nog terugkeren. Je kan bij het afmelden van de nieuwsbrief altijd vragen waarom ze zich hebben afgemeld. Dit kun je gebruiken als feedback.
Het ontvangstmoment. Wat zien ze in de inbox. Zorg dat je duidelijk laat zien; de bedrijfsnaam; een pakkend onderwerp in de onderwerpsregel; en wat je eerste regel in de nieuwsbrief is. Wat ook belangrijk is, is het e-mailadres waarmee de nieuwsbrief is verstuurd. Noreply@ is niet handig, er zijn namelijk vele mensen die de nieuwsbrief wel eens beantwoorden.
Zorg dat het onderwerp pakkend is, of personaliseer deze! Afbeeldingen zijn erg belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat beeld beter blijft hangen dan tekst. Zorg dus voor sprekende afbeeldingen.
De inhoud. Liever korte berichten dan lange berichten met inhoudloze tekst. Geef je lezers informatie waar ze op zitten te wachten, waar ze zich voor hebben ingeschreven. Maak gebruik van call-to-action buttons. Deze linken naar je website.
Dit zijn natuurlijk eigenlijk de basisregels van e-mailmarketing. Naast deze punten moet je ervoor zorgen dat de e-mail op elk device optimaal werkt. Zodra iets niet goed werkt, haakt de lezer af.
Natuurlijk zijn er nog zoveel meer punten waar opgelet moet worden bij e-mailmarketing.