Instagram Stories vs Snapchat, wat is het verschil?
Door Dianne de Kievit
Afgelopen week introduceerde Instagram een nieuw onderdeel van hun populaire app: Stories. De Stories blijven 24 uur in je tijdlijn staan en worden op een chronologische wijze gepost. Zo kunnen jouw volgers ook je Instagram verhaal bekijken, doorklikken om te zien wat je die dag allemaal gedaan hebt.
Op de blog van Instagram vertellen zij:
“Instagram has always been a place to share the moments you want to remember. Now you can share your highlights and everything in between too”.
Hoe werkt het?
Je ‘story’ volgt de privacy van je Instagram account, als je account op privé staat is het alleen zichtbaar voor je eigen volgers. Maar je kunt ook kiezen welke volgers jouw verhaal juist wel en niet zien. Iets wat we ook al van Snapchat kennen is dat je kunt zien wie van je volgers jouw verhalen allemaal hebben bekeken. Met de Stories hoef je je volgens Instagram ook geen zorgen meer te maken dat je te veel post op een dag. Je kunt zoveel delen als je wilt, de hele dag door, zo creatief mogelijk als je wilt. Je kunt je eigen verhalen tot leven brengen met teksten en teken tools. De afbeeldingen of video’s zullen uiteindelijk na 24 uur weg zijn en niet verschijnen in je Instagram feed.
Beter goed gejat, dan slecht bedacht
Nu hoor je van alle kanten dat Instagram Stories is gestolen van Snapchat en dat is ook zo want het is eigenlijk precies hetzelfde concept. De oprichter van Instagram (Kevin Systrom) geeft zelfs aan dat je het concept beter goed gestolen kunt hebben dan slecht verzonnen. Het is een erg logische zet van Instagram omdat aan de cijfers van Snapchat te zien is dat het concept erg goed werkt.
Het platform heeft een grotere achterban dan Twitter en heeft 150 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Twitter heeft er daarentegen ‘maar’ 140 miljoen. Daarnaast bekijken Snapchat-gebruikers veel video’s en adverteerders zien daar grote kansen in. Het gekopieerde Instagram Stories heeft dus grote kansen voor bedrijven en is interessant als nieuwe marketingtechniek. Facebook heeft al een tijdje de live posts, dus ook Instagram moet blijven ‘innoveren’ om interessant te blijven.
Meer actieve gebruikers op Instagram
Instagram heeft in tegenstelling tot Snapchat twee keer zoveel dagelijks actieve gebruikers. Van een respectievelijke 300 miljoen tot de 150 miljoen van Snapchat. Daarmee heeft de app veel meer bereik en is het erg interessant voor grote bedrijven. Voor velen is Instagram gebruiksvriendelijker omdat je bij Snapchat toch eerst even door moet hebben hoe het allemaal werkt. Ook zeggen mensen dat hun ‘helden of celebraties’ tot leven komen in de Instagram Stories omdat die zij wel volgen op Instagram maar er nooit over na hadden gedacht dat ze deze waarschijnlijk ook op Snapchat konden vinden. Dit geldt ook voor bedrijven, op Instagram volg je waarschijnlijk meer bedrijven en producten dan je dit op Snapchat doet.
Filters & maskers
Het kritieke puntje bij de Instagram Stories is dat ze (nog) geen filters heeft, wat bij Snapchat tot eindeloze verhalen leidt. Want wat is er nou leuker om jezelf en je vrienden een masker te geven of met een geofilter aan te geven in welke stad je je bevindt?