10nov

Trend: Reizen boeken doet de Nederlander online

 

Vorige week publiceerde we al de feiten en cijfers dat de Nederlander weer vaker op vakantie gaat. In het onderzoek van NBTC-NIPO is ook gekeken naar het boekingsgedrag online. Zo wordt 86% van de samengestelde reizen naar het buitenland online geboekt en is Facebook het kanaal waarop we tijdens onze vakantie het actiefste zijn.

Online accommodatie boeken: OTA’s hebben grootste aandeel

Van alle vakanties worden 6,3 miljoen hotelovernachtingen online geboekt. Hiervan is 3,5 miljoen in Nederland en 2,8 miljoen in het buitenland. Duitsland is hierbij ook weer koploper met meer dan 1 miljoen Nederlandse hotelreserveringen. Belgie en Frankrijk volgen met beide meer dan 300.000 overnachtingen. Accommodaties worden vooral door een bemiddelende organisatie (OTA’s) zoals Booking.com en Expedia geboekt. In totaal is dit 38% van alle online geboekte accommodaties. 16% boekt een accommodatie via een reisorganisatie of touroperator en slechts 11% via de website van het hotel zelf!

 

Online boeken van vervoer

86% van de samengestelde reizen naar het buitenland wordt online geboekt. Bij vervoer wordt online 41% van de reizen via de website van een luchtvaartmaatschappij geboekt. 23% doet dit via de website van een reisorganisatie en touroperator en 15% via een bemiddelende organisatie (OTA). De resterende procenten zijn voor de spoorwegen en reisbureaus.

schermafdruk-2016-11-02-10-14-02

Figuur: de boekingsinstanties versus de generaties. (Bron: NBTC-NIPO)

Profiel van de online hotelboeker

Van de online hotelboeker is 35% tussen de 35 – 54 jaar. De leeftijd 18 – 34 jaar heeft een gelijk aandeel van 20% met de generatie van 55 – 64 jaar. 48% van alle online hotelboekingen wordt gemaakt in de drie grote steden of de westelijke zijde van Nederland. 70% van alle online hotelboekingen wordt gemaakt door de sociale klasses A hoog en B-boven. 67% van alle online hotelboekers hebben een gezin zonder kinderen en 11% is alleenstaand.

 

Ook de Babyboomer boekt online

Het lijkt nog steeds aannemelijk om te zeggen dat de babyboomer niet online savy is. Uit het onderzoek blijkt dat dit absoluut niet waar is. 78% van de 56+plussers boekt hun vakantie online. Het restant van procenten gaat op aan de telefoon of balie.

 

Device waarop geboekt wordt

Tegenwoordig kunnen we kiezen uit verschillende devices. Generatie Y (21-30 jaar) boekt het minste via een desktop of pc en het meeste via een laptop (62%). Slechts 4% boekt via een mobiel en hierbij zijn zij goed voor 56% van alle gemaakte mobiele reserveringen.  Bij generatie X boekt ligt de verhouding desktop/laptop procentueel anders en wordt er meer (11% van het totaal) via een tablet geboekt en ook mobiel is een goede volger met 3%. Dit is meer dan Generatie Y! De Babyboom generatie prefereert de desktop (48%) boven een laptop (42%). Slechts 1% van de babyboomers boekt met een smartphone. In het onderzoek is ook generatie Z (-21 jaar) meegenomen. Voor hen is via de boeker (dus ouders) bepaald welke devices ze gebruiken.

 

trend-nederlander-vakantieimg_4446

Persoonlijk contact blijft belangrijk

Gemiddeld heeft 31% van de Nederlanders voorafgaand aan een boeking nog persoonlijk contact. Bij de babyboomers is dit slechts 26% maar bij generatie Z 37%. De ervarenheid in het boeken van reizen speelt hierbij een grote rol. Bij vervoerboekingen wordt er minder vaak contact gezocht, gemiddeld zo’n 10%. Bij accommodaties is dit ¼ Nederlanders.

 

Social media op vakantie

Dat we ook tijdens onze vakantie meer dan ooit online zijn was al bekend. Facebook is het social medium waarop alle Nederlanders op reis het actiefste zijn. Bij generatie Y is dit zelfs 68%. Bij de jeugd (generatie Z) winnen YouTube, Snapchat en vooral Instagram en Pinterest aan terrein. Van de Babyboomers gebruikt 18% geen social media tijdens zijn/haar vakantie.

schermafdruk-2016-11-02-10-20-55

Figuur: Social media gebruik tijdens vakanties.

 

Disclaimer: De cijfers en feiten zijn gepubliceerd door NBTC-NIPO research op 28 oktober 2016. 

OVER DE SCHRIJVER

Sanne Bakker
Sanne Bakker is eigenaar van ensanne en houdt je op de hoogte van trends & ontwikkelingen en de laatste updates van ensanne projecten.
COMMENT (1)
TravelNieuws: Hoe de Nederlander zijn reizen boekt online | TravelNext / 15 november 2016

[…] Disclaimer: De cijfers en feiten zijn gepubliceerd door NBTC-NIPO research op 28 oktober 2016 en verscheen eerder op Ensanne.nl.  […]

Beantwoorden

Laat een bericht achter