periscope ensanne
02dec

9 tips bij het gebruik van Periscope als marketingtool

Ga je Periscope, de live streaming tool van Twitter, inzetten om verslag te doen van een evenement of gebeurtenis? De app is erg prettig in gebruik. Koppel hem aan je Twitter account, zet je locatiegegevens in en verzin een titel en je bent live! Ga je de eerste keer uitzenden bijvoorbeeld om een kijkje achter de schermen te geven, een vragen uurtje te houden of een evenement live te delen? Ik heb er zelf mee geëxperimenteerd en kan je aanbevelen om de volgend acties te nemen.

Marketingdoelen van Periscope

Uiteraard wil je zoveel mogelijk live bereik en zoveel mogelijk interactie. Interactie gaat bij Periscope met de chat die je tijdens het filmen binnen haalt. Daarnaast krijg je ‘hartjes’ als je een goede uitzending maakt. Ook kan een doel zijn het aantal replay’s. Je Periscope video blijft namelijk 24 uur online.

9 tips voor het gebruik van Periscope

  • 1. Denk van te voren na over wat je gaat invullen bij ‘wat zie je nu?’ Dit komt direct op Twitter achter LIVE te staan.
  • 2. Stop bij ‘wat zie je nu?’ relevante hashtags bij om je bereik te vergroten. Ook die moet je dus vooraf bepalen.
  • 3. Maak van te voren al bekend met dezelfde hashtags dat je over X aantal minuten live bent. Teasen dus.
  • 4. Teasen kan je ook op meer social media dan Twitter. Doe je verslag van een congres? Publish dan een post op LinkedIn en maak een schema wanneer je gaat uitzenden.
  • 5. Ga je de eerste keer live? Hou vol als er niet direct in de eerste minuut kijkers zijn. Na enkele minuten druppelen ze binnen.
  • 6. Reageer op de chats die tijdens je uitzending binnenkomen.
  • 7. Zorg voor een vaste hand. Niet zo vervelend als een bevend beeld. Gebruik bijvoorbeeld een selfiestick die je vast zet.
  • 8. Zet je locatie aan. In de Periscope app kun je daarmee zoeken op uitzendingen in de omgeving!
  • 9. Heb je een goede uitzending gemaakt en wil je die eigenlijk langer dan 24 uur bewaren? Gebruik Katch.me waarmee je je live verslag opslaat en altijd kunt bewaren.

Kortom ga vooral experimenteren! Heb jij al een Periscope uitzending gemaakt en andere tips? Deel ze bij de comments.

OVER DE SCHRIJVER

Sanne Bakker
Sanne Bakker is eigenaar van ensanne en houdt je op de hoogte van trends & ontwikkelingen en de laatste updates van ensanne projecten.

Laat een bericht achter