Onderzoek naar gebruik van contentmarketing

Eerste onderzoek naar het gebruik van contentmarketing binnen de hotelbranche.

In 2017 is door ensanne.nl onderzoek gedaan naar het gebruik van contentmarketing binnen de Nederlandse sterrenhotels. ensanne.nl, een online uitgeverij gericht op de leisure- en hospitalitysector, onderzocht hoe contentmarketing gebruikt wordt in de Nederlandse hotelbranche. Het best practise voorbeeld van de Amerikaanse hotelketen Marriott, die intensief gebruikt maakt van contentmarketing en daarmee zeer succesvol is, wekte de nieuwsgierigheid. Zetten Nederlandse sterrenhotels contentmarketing in om meer gasten te trekken?

Uit het onderzoek is gebleken dat de slechts helft van de sterrenhotels contentmarketing toepast in hun dagelijkse operatie, daarvan heeft ook de helft maar een contentstrategie. Met name de 1- tot 3-sterrenhotels hebben aangegeven niet over genoeg mankracht en middelen te beschikken om contentmarketing op te pakken. De 4- en 5-sterrenhotels hebben vaak meer mogelijkheden om zich op content kunnen focussen. Door een multidisciplinair onderzoek waaronder een online observatie, enquête en diepte-interviews is de onderzoeksvraag beantwoordt. Hotels uit het hele land –van 1- tot 5-sterrenhotels en van zelfstandigen tot grote hotelketens – hebben deelgenomen aan het onderzoek.

“Nederlandse sterrenhotels maken nog weinig gebruik van contentmarketing. Gebrek aan tijd en kennis zijn veelal het grootste probleem.”

PUBLICATIES BIJ DIT ONDERZOEK

Het onderzoek in de media

Publicaties over het onderzoek

Het onderzoek contentmarketing onder Nederlandse hotels is verschenen in verschillende landelijke media.

hosp