Email marketing, hoe, wat, waar en waarom? ensanne legt je op deze pagina alles uit over email marketing, hoe je het kan inzetten, hoe nieuwsbrieven werken, conversieratio’s etc!
E-mailmarketing, nog zo'n marketingterm...
E-mailmarketing
Wat is e-mailmarketing?
E-mail marketing is eigenlijk een tool die gebruikt wordt om mensen zich in te laten schrijven op jouw nieuwsbrief bijvoorbeeld. Als ze zich inschrijven bij jou, heb jij hun emailadres en kan jij hun e-mails toesturen. Hoe groter je mailinglist, hoe sterker deze tool is voor je bedrijf. Je kan hier bijvoorbeeld in vertellen over je producten, diensten of andere relevante informatie in vermelden.
Het is voor een bedrijf zijnde belangrijk om een band met je klanten op te bouwen. Vertel ze waar je mee bezig bent, wat je doet, en wat je nieuwe ontwikkelingen zijn. Hierdoor worden klanten meer betrokken bij je bedrijf en zullen ze ook meer bij afnemen. Ideaal als je bijvoorbeeld een nieuw product/dienst aanbiedt of mensen voor evenementen of onderzoeken uitnodigt. Je zult zien dat je sneller respons/aanmeldingen hebt!
Hoe werkt een mailingslist?
E-mailmarketing is niet alleen bedoelt om je producten te verkopen of te vertellen over je diensten. Voor je commitment krijgt met je lezers en mensen die op je mailingslist staan, moet je ze ook soms gratis informatie voorzien. Je moet ze helpen met bepaalde punten en dan op je diensten/producten wijzen.
Het belangrijkste doel is natuurlijk dat mensen jou als betrouwbaar gaan zien, en ze waarde hechten aan de informatie die jij geeft via de e-mail, maar ook via je eigen website en overige kanalen.
Het gebruik van emailmarketing
Het is bij de wet verboden om zo maar namen en emailadressen aan je mailinglist toe te voegen en ze te voorzien van jouw nieuwsbrief. En dit wil je natuurlijk ook niet, want dit zorgt voor negatieve sferen rondom je bedrijf/merk/producten. Mensen die zich inschrijven moeten zichzelf kunnen bevestigen via een toegestuurde bevestigingslink en mensen moeten zich altijd zich uit kunnen schrijven van de nieuwsbrief, bijvoorbeeld als deze niet meer relevant voor ze is.
Je kan mensen zich laten inschrijven via je website d.m.v. een pop-up of via een win actie etc. Er zijn verschillende manieren om legaal aan emailadressen te komen, ingevuld door de ontvanger zelf.
(Hier een voorbeeld van een pop-up om je mailingslist te spekken)
Hoe je de geadresseerde aanspreekt in je email is geheel afhankelijk van je stijl en de doelgroep natuurlijk. Maar spreek ze altijd persoonlijk aan met beste meneer Jansen of Goedendag Angela. De lezer aanspreken met “Beste lezer” of “Geachte heer/mevrouw” is minder persoonlijk en raakt/boeit de lezer minder snel.
E-mailmarketing systemen.
Er zijn verschillende soorten systemen die je kan gebruiken voor emailmarketing:
- Enormail
- Your Mailinglist Provider
- MailChimp
- ActiveCampaign
- GetResponse
- Aweber
- Autorespond
- Infusionsoft
In deze systemen worden de emailadressen opgeslagen en kan je ook het klikgedrag van de lezers zien, hoe vaak de email gelezen is, door wie en wie waarop geklikt heeft.
(Zie hier een rapport van Mailchimp met resultaten van je verstuurde email)
Het fijne van dit soort systemen is dat je ook verschillende lijsten kan maken, gebaseerd op interesses, om zo nog beter in te spelen op de behoefte van de lezers. Inplannen kan hierbij ook, dat is handig al je verschillende emails gemaakt hebt, en deze achter elkaar met tussenposes wilt versturen.
Hoe beter je inspeelt op de informatiebehoefte van de lezer, hoe meer commitment je opbouwt bij de lezer.